بررسی جامع ورزش یوگا

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

بررسی جامع ورزش یوگا

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

بررسی جامع ورزش یوگا دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی جامع ورزش یوگا کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي بررسی جامع ورزش یوگا،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن بررسی جامع ورزش یوگا :

بررسی جامع ورزش یوگا

مقدمه :

سپاس مرخدای را كه از بیرنگی رنگ آفرید و از رنگ نور سپاس ایزد یكتا را كه نور و صوت را درهم آمیخت و هستی را متجلی نمود عشق را در كانون آن قرار داد و انسان را به زیور نور عشق بیاراست.

یوگا اعتقاد راسخ به وجود روح و بقاء آن دارد و قانون كار ما را یك قانون ازلی لایتغیر به حساب می آورد. به منظور رهائی از كارها، پاكسازی و تطهیر را ضروری می داند.

و براین باور است كه تن كه ارابه روح است باید از ناپاكی ها زدوده شود و روان از ناویژگیها رهائی یابد. برای پاكسازی بدن تمرینات منظم (آساناها) را كه بنام شات كار ما نامیده شده است و تطهیر بدنی می‌نماید معرفی می كند . هر گاه جسم وروان تعادل خود را باز یابند از پلیدی ها گریزان خواهند بود و روح به مقتضای فعل بالقوه عمل كند.

تمرینات یوگا مشابه دارو است كه متناسب با ظرافت و حساسیت آن با بدن انسان تجویز می شود همانگونه كه نسبت مصرف دارو باید رعایت شود تا منجر به نتیجه گردد. تمرینات نیز باید زیرنظر استاد و به مقدار مشخص انجام شود و الا نتایج حاصل رضایت بخش نخواهد بود.

سعی كنید قبل از تمرینات حتماً دست ها را تا آرنج و صورت را با آب سرد بشوئید.

قبل از هر تمرین سعی شود حداقل 3 تا 5 دقیقه شاواسانا را انجام دهید. هر تمرین در پایان با ماندن 5 تا 10 دقیقه در حالت شاواسانا خاتمه می یابد.

زمان تمرین بستگی دارد به فرصتی كه شما برای تمرین كردن دار ید اما اگر تمرینات بین ساعت های 3 تا 6 بامداد انجام شود بعد از هر تمرینی تن با نشاط بیشتری فعالیت روزانه را آغاز می كند.

ورزش یوگا: روان – فكر – جسم

یوگا فلسفه است نه مذهب و نه چنین ادعائی دارد یوگا آئین علمی و عملی و سری و طریقی سیر وسلوك است از این رو در این طریق صحبت و گفتگو وجود ندارد، مكتبی است كه درب به روی همه گشوده و میزبانی است كه از هر نوع میهمانی با هر نوع اعتقاد یا سن و سال پذیرائی می كند. گرایش یوگا به شناخت درون انسان است و تاكنون سعی وافر برای كنكاش در نهاد انسان بعمل آورده و خوشبختانه در بازگشائی اسرار شگفت انگیزش آدمی دست آوردهائی داشته است.

یوگا قدمت زیادی دارد و پتانچلی تنها نظم دهنده این مكتب هشت گانه است.

یوگا می كوشد تا در اعماق بحر وجود، گوهر هستی را استخراج كند و از این طریق اعتقاد به وحدت دارد و هستی را زائیده امتزاج امواج و نیروها می داند كه سرانجام ناشی از یك قدرت است كه ما آن را خدا می نامیم.

یوگا اعتقاد راسخ به وجود روح و بقاء آن دارد و قانون كار ما را یك قانون ازلی لایتغیر به حساب می آورد به منظور رهائی از كارها، پاكسازی و تطهیر را ضروری می داند در انتقال این فرهنگ، عمل سالم سازی و ایجاد هماهنگی روح وجسم انحرافاتی به چشم می خورد از آن جمله در تعابیر و تفاسیر از هدف اصلی به دور می افتند و یا اینكه این تمرینات را به صورت تمرینات ورزشی می نگرند و یا به انجام تمرینات نمایشی می پردازند و بدون اینكه ظرفیت بدن در قبول حركات محاسبه شود.

یوگا راهی است ساده و آسان كه از حركات كاملاً ابتدائی داوطلب را به انجام حركات پیشرفته و مشكل هدایت می كند.

تمرینات یوگا مشابه دارو است كه متناسب با ظرافت حساسیت آن با بدن انسان تجویز می شود همانگونه كه نسبت مصرف دارو باید رعایت شود تا منجر به نتیجه گردد.

تمرینات نیز باید زیر نظر استاد و به مقدار مشخص انجام شود و الا نتایج حاصله رضایت بخش نخواهد بود.

مركز تحقیقات یوگا در گانگا اشرام واقع در منگر در ایالت بیحار هندوستان به این مسائل توجه كرده و طی پژوهش های علمی و عملی زیر نظر اساتید و یوگیهای كارآزموده سعی نموده است كه برنامه هائی را ارائه دهد تا از معایب فوق الذكر جلوگیری شود.

یوگا را باید از ساده ترین تمرین شروع كرد و به تدریج راه را ادامه داد تا توفیق انجام تمرینات پیشرفته حاصل آید.

همچنانكه كوه نورد از جلگه شروع می كند و به قله می رسد و صعود بر بالای كوه مستلزم تمرین مدام وذخیره انرژی لازم می باشد داوطلب یوگا نیز باید چنان كند، از ساده ترین به مشكل ترین حركات

از این رو دستداران یوگا با توجه به ارزشمندی شیوه ونیاز افراد جامعه به خودسازی، داوطلب شدند كه این كتاب منحصر به فرد نظر جالبی بود و به دور از هر درخواستی مقدمات نشر كتاب را فراهم نمودند ، در این رهگذر جناب حمید فروغی كه از خوان نعمت یوگا بهره سلامتی گرفته دامن همت بر كمر زد و در واقع تمامی مسئولیت آن را با صرف دقت ذیقیمت خود به عهده گرفت. جای تشكر و سپاس فراوان از ایشان باقی است ضمن آرزوی موفقیت برای رهروان یوگا توصیه می شود كه برای مطلوب واقع شدن تمرینات وحصول كامل سلامتی در جسم وجان نكات زیر را به هنگام تمرین در نظر داشته باشند سعی كنید قبل از تمرینات با آب سر و بدن را شستشو دهید حتما دست ها را تا آرنج و صورت را با آب سرد بشوئید.

تا آنجائیكه امكان دارد از پوشیدن لباس های تنگ والبسه تهیه شده از نخ های پلاستیكی خودداری كنید.

در تمرینات یوگا اصولا از پیراهن و شلوار گشاد و تهیه شده از كتان استفاده كنید.

هنگام تمرین از یك پتو بعنوان زیرانداز استفاده نمائید.

تمرینات یوگا بایستی سه و نیم ساعت پس از صرف غذای سنگین یا دو ساعت بعد از صرف غذای سبك انجام شود. مكان تمرین باید ثابت و نه كاملاً روشن و نه كاملاً تاریك باشد. تمرینات را در مسیر جریان باد انجام ندهید. اگر به مقتضای زمان استفاده از وسایلی نظیر پنكه یا كولر ضرورت دارد تا جائیكه امكان دارد خود را از مسیر جریان هوای سرد دور نگه دارید.

قبل از هر تمرین سعی شود حداقل 3 تا 5 دقیقه شاواسانا را انجام دهید. هر تمرین در پایان با ماندن 5 تا 10 دقیقه در حالت شاواسانا خاتمه می یابد.

برنامه تمرینات روزانه را برای نیم ساعت تنظیم كنید و تدریجا زمان آن را افزایش دهید ولی سعی كنید كه بیش از یك ساعت و نیم به تمرینات آسانا و پرانایام نپردازید.

كنترل تنفسی

تعداد متوسط تنفسی در افراد بالغ 15 تنفس در دقیقه است و این در حالی است كه تعداد و مقدار حجم هوای تنفس شده در دقیقه به مواردی چون موقعیت‌های هیجانی، روانی، فیزیكی و همچنین به تركیب هوای محیط بستگی دارد. مكانیسم تنفس به وسیله دو فاكتور اصلی تنظیم می‌شود. یكی كنترل عصبی و دیگری كنترل شیمیایی است كه همان مقدار دی اكسید كربن و اكسیژن در خون می‌باشد.

مركز كنترل تنفسی در بصل النخاع در قاعده مغز قرار دارد. از این جاست كه تحریكات عصبی از طریق اعصاب نخاعی به دیافراگم و عضلات بین‌دنده‌ای فرستاده می‌شود. این جریان عصبی، جریانی است برای تحریك حركت، به این معنی كه حركت ماهیچه‌های تنفسی را برای انجام دم، فعال می‌كند. جریان های عصبی، حسی یا وابران (برنده) از طریق عصب واگ، تحریكات ناشی از انبساط كیسه‌های هوایی و نایژك‌های كوچكتر را به بصل النخاع می‌برد.

تنفس به وسیله دو منطقه اصلی مغز كنترل می‌شود: یكی مراكز اولیه غیرارادی موجود در ساقه مغز كه در همه “حیوانات مشترك است و باعث می شود كه به صورت غیرارادی تنفس را انجام دهیم و دیگری قشر مخ” در مواقع طبیعی كنترل عصبی تنفس غیرارادی است و ما زمانی كه در حال دم و بازدم هستیم، راجع به آن فكر نمی كنیم. كنترل شیمیایی تنفس اساساً به سطح دی اكسید كربن در خون بستگی دارد. دی اكسید كربن یك محصول پس مانده از متابولیسم است. زمانی كه فعالیت متابولیك افزایش پیدا می‌كند، مانند فعالیت‌های فیزیكی، سطح افزایش یافته دی اكسید كربن خون، باعث می‌شود كه بصل النخاع پیام‌هایی را برای افزایش تعداد و عمق تنفس بفرستد كه در نیتجه تخلیه دی اكسید كربن را افزایش می‌دهد.

تعداد وعمق تنفسی به وسیله فاكتورهایی نظیر موارد زیر تنظیم می شود: ورزش كه باعث افزایش فعالیت متابولیك می‌شود؛ احساسات مانند ترس، درد و همین طور سایر جریانهای حسی مانند زمانی كه بدن در مواجهه با هوای سرد قرار می گیرد.

میل به تنفس یكی از قویترین و ابتدایی ترین غرایز ماست. در صورتیكه تنفس برای مدتی طولانی حبس گردد بصل النخاع به طور خودكار برای تنفس دوباره فعالیتی نخواهد داشت. میل به تنفس و نیاز به اكسیژن یك تمایل اساسی برای بدن است بدون یك منبع پایدار اكسیژن برای مغز در مدت سه الی چهار دقیقه خطری جبران ناپذیر و مرگبار ما را تهدید می كند برای ایجاد هماهنگی در مراحل زندگی ما به كنترل و ایجاد توازن در تمامی ابعاد وجودیمان نیازمندیم.

انرژی قفل شده:

اغلب اشخاص بویژه مبتدیان بعلت انقباض عضلاتی و خستگی مفاصل انجام تمرینات اعم از سنتی یا كلاسیك با مشكلات زیادی روبرو هستند. تمامی تمرینات دسته بندی شده در پاوان موكت آسانا در شل كردن عضلات و ماهیچه‌های بدن بسیار موثر است اما تمریناتی كه تحت عنوان قفل انرژی در پی خواهد آمد علاوه بر سودمندی‌های فوق به مبتدی كمك می‌كند تا آمادگی كامل را برای انجام آساناهای پیچیده كسب نماید.

اشخاصی كه بطور مستمر آساناها را انجام می دهند در بعضی مواقع احساس خستگی و گرفتگی و عضلانی می كنند. این تمرینات برای نرم نگهداشتن مفاصل ضروری است.

قفل انرژی یعنی چه؟

انرژی در فرم پرانا (نیروی زندگی) در تمام قسمت های بدن وجود دارد این انرچی بطور آزاد در بدن در حال جریان است. اما بعلت عكس العملهای نامناسب شیمیایی در بدن از جریان آزاد این انرژی جلوگیری می شود. این مسئله باعث بوجود آمدن خشكی رماتیسم و انقباض ماهیچه‌ها می گردد.

این تمرینات سموم را از بدن خارج كرده و باعث می شوند عكس العملهای بدن با یكدیگر هماهنگ شوند. یكی از عوارض این عدم تعادل و هماهنگی، اختلال در غدد ترشحه داخلی است. آزمایشات علمی كه در قسمت های مختلف دنیا مانند شوروی، لهستان، فرانسه، آلمان و هندوستان انجام شد، نشان می دهد كه آساناها و تمرینات قفل انرژی در هماهنگ كردن سیستم غدد مترشحه بسیار موثر می باشند. در نتیجه افرادی كه قادر به انجام آساناها نیستند باید ابتدا تمرینات قفل انرژی را انجام داده تا بدن خود را برای انجام سایر آساناها آماده سازند و در حقیقت فعالیت های قسمت های مختلف بدن را باید با یكدیگر هماهنگ سازند.

تمرینات برای تقویت چشم:

انجام این دوره از آساناها باعث درمان اكثر بیماریهای (عضلانی و بصری) مربوط به چشم می‌شود.

مشروط بر اینكه با صبر و استقامت و اصرار انجام شود و بیشتر كسانی كه این آساناها را در مدت زمان طولانی انجام داده اند دیگر از عینك طبی استفاده نمی كنند.

بعد از هر تمرین باید چشم‌ها را به مدت 30 ثانیه بسته نگه داشته به آنها استراحت داد تكرار مداوم این تمرینات نتیجه بهتری را بهمراه خواهد داشت.

اگر وقت كافی نباشد می‌توان یك بار صبح و یك مرتبه هنگام غروب تمرینات را انجام داد.

بررسی جامع ورزش یوگا
فهرست مطالب

عنوان ………………………………………………………………….. صفحه

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 1

تعاریف ورزش یوگا روان – فكر – جسم …………………………………………………. 2

كنترل تنفسی…………………………………………………………………………………………… 10

كششی انگشتان پا ………………………………………………………………………………….. 12

چرخش مچ پا ………………………………………………………………………………………… 13

چرخش قوزك پا…………………………………………………………………………………….. 13

خم كردن زانو (1) ………………………………………………………………………………….. 14

پیچ ستون فقرات ……………………………………………………………………………………. 15

نیم پروانه ……………………………………………………………………………………………… 16

چرخش زانو ………………………………………………………………………………………….. 16

پروانه (1) ……………………………………………………………………………………………… 17

پروانه (2) ……………………………………………………………………………………………… 17

حركت كلاغ ……………………………………………………………………………………………. 18

حركت انگشتان دست ……………………………………………………………………………… 19

چرخش مچ ……………………………………………………………………………………………. 20

خم كردن آرنج (1) …………………………………………………………………………………. 20

چرخش شانه …………………………………………………………………………………………. 21

حركت گردن (1)‌……………………………………………………………………………………… 21

حركت گردن (2) …………………………………………………………………………………….. 21

چرخش پا ……………………………………………………………………………………………… 23

پا دوچرخه (1) ………………………………………………………………………………………. 24

زانو در بغل (1) ……………………………………………………………………………………… 24

اله كلنگ …………………………………………………………………………………………………. 26

قایق (1) …………………………………………………………………………………………………. 27

قایق(2) ………………………………………………………………………………………………….. 28

انرژی قفل شده ……………………………………………………………………………………… 29

قفل انرژی یعنی چه ………………………………………………………………………………… 29

تمرینات برای تقویت چشم ……………………………………………………………………… 30

كف دست ………………………………………………………………………………………………. 31

نگاه به طرفین ………………………………………………………………………………………… 32

نگاه به جلو و اطراف ……………………………………………………………………………… 33

چرخش نگاه ………………………………………………………………………………………….. 34

نگاه به بالا و پائین …………………………………………………………………………………. 35

نگاه به دور و نزدیك ……………………………………………………………………………… 36

برای مشاهده توضیحات کامل تر اینجا کلیک کنید

دانلود این فایل

دانلود این فایل

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید